Pytanie do eksperta: Jak wygląda zawieszanie działalności gospodarczej i czy muszę sam to przeprowadzać?
Odpowiedź eksperta:Każdy wspólnik spółki prawa handlowego ma prawo zawiesić działalność gospodarczą pod warunkiem, że spółka nie zatrudnia pracowników na umowę o pracę. Uchwałę o zawieszeniu podejmują wspólnicy lub zarząd. Okres zawieszenia trwać może od 30 dni do 24 miesięcy.
W związku z zawieszeniem spółki przedsiębiorca ma nadal prawo do wykonywania czynności niezbędnych do zachowania źródła przychodów, prawo do przyjmowania należności i regulowania zobowiązań, prawo do zbywania środków trwałych, prawo do wykonywania obowiązków nakazanych przepisami prawa, uczestniczenia w postępowaniach sądowych oraz do osiągania przychodów finansów.
Aby zawiesić działalność spółki niezbędne jest podjęcie odpowiedniej uchwały, która następnie złożona zostaje do sądu gospodarczego. Dodatkowo niezbędne jest także zawiadomienie urzędu skarbowego o zawieszeniu firmy. Jeżeli spółka w okresie zawieszenia chce zostać zwolniona z obowiązku uiszczania miesięcznych zaliczek na poczet podatku dochodowego od osób prawnych, to wówczas ma obowiązek zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego o okresie zawieszenia wykonywania tej działalności. Zawiadomienie powinno być złożone nie później niż przed upływem 7 dni od złożenia wniosku o wpis informacji do Krajowego Rejestru Sądowego.
Przedsiębiorcy jednak z reguły nie decydują się na samodzielne sporządzenie dokumentacji i przeprowadzenie procedury zawieszenia firmy. Każdy wniosek składany do organów wymaga dużej dokładności i bezbłędnej treści, a sama procedura kompleksowego i profesjonalnego podejścia. W związku z tym wiele Kancelarii oferuje pomoc w zawieszeniu firmy – eksperci zajmują się formalnościami, a przedsiębiorca oszczędza czas i nerwy.
ZAPOZNAJ SIĘ Z OFERTĄ DOTYCZĄCA WIRTUALNEGO BIURA