Pytanie do eksperta: Planuje zlikwidować działalność gospodarczą, ale nie wiem jak się prawidłowo za to zabrać. Czy mogę przeprowadzić likwidację samodzielnie?
Odpowiedź eksperta: Przedsiębiorcy, którzy likwidują działalność gospodarczą lub spółkę bez osobowości prawnej przeprowadzić muszą procedurę, w wyniku której dochodzi do zamknięcia działalności gospodarczej oraz wypłacenia należności.
Procedura likwidacji zgłoszona musi zostać do odpowiedniego organu w terminie do 7 dni od daty faktycznego zaprzestania prowadzenia działalności. W dniu zamknięcia przedsiębiorca nie może w firmie zatrudniać pracowników. Likwidacja składa się z poszczególnych etapów, które przeprowadzić musi odpowiedzialna osoba. Kroki, jakie należy podjąć w celu zamknięcia firmy to sporządzenie dokumentów, wniosku do CEiDG, wyrejestrowanie z ZUS, przeprowadzenie remanentu, wykreślenie z rejestru VAT oraz likwidacja kasy fiskalnej, jeżeli właściciel biznesu taką posiadał.
Każdy dokument przygotowany powinien zostać w sposób rzetelny, prawidłowy i zgodny z prawem. W przypadku błędów we wnioskach procedura ulec może znacznemu wydłużeniu, a także spowodować może konsekwencje prawne, które nałożone zostaną na przedsiębiorcę.
Osoba, która przeprowadza likwidację musi zdać sobie sprawę, że samo wykreślenie z rejestru nie jest końcem obowiązków. Do równie ważnych obowiązków jest przeprowadzenie remanentu oraz rozliczenie podatkowe i majątkowe firmy. Wszelkie wierzytelności powinny zostać uregulowane pod względem długów, a następnie resztę pieniędzy rozdysponować należy pomiędzy wspólników.
Jeżeli więc procedura likwidacji firmy okaże się być skomplikowana, to lepiej jest zadania tego typu powierzyć specjalistom. Doświadczeni eksperci, dzięki zdobytej wiedzy i doświadczeniu mogą znacznie ułatwić przedsiębiorcom przejście przez proces likwidacji
ZAPOZNAJ SIĘ Z OFERTĄ DOTYCZĄCĄ KSIĘGOWOŚCI