Pytanie: Zamierzam założyć fundację, ale nie wiem jaką metodą księgować?
Odpowiedź eksperta: Fundacja to podmiot powoływany dla celów społecznie lub gospodarczo użytecznych, wyposażoną w majątek przeznaczony na realizację tych celów. W organizacji pozarządowej istotnym substratem jest kapitał, który przeznaczony jest na określony cel oraz statut. Opiekę nad majątkiem oraz odpowiedzialność za realizację celu przejmuje zarząd.
Zgodnie z prawem fundacja jako podmiot zarejestrowana musi zostać w Krajowym Rejestrze Sądowym. Podstawowymi cechami fundacji jest to, że posiada ona osobowość prawną, działa w oparciu o statut, jest organizacją nienastawioną na zysk, może zatrudniać pracowników, a także musi prowadzić podobnie jak inne firmy księgowość.
Każda zarejestrowana w KRS działalność gospodarcza w formie fundacji czy stowarzyszenia również musi prowadzić księgowość. Odpowiednią metodą prowadzenia rachunkowości jest rejestracja wydarzeń finansowych przy równoczesnym zachowaniu obowiązujących przepisów. Efektem dobrze prowadzonych ksiąg jest przejrzysty obraz działalności oraz finansów organizacji.
Oprócz księgowania, fundacja zobowiązana jest także raz w roku sporządzić sprawozdanie finansowe, które składa się z bilansu, rachunku zysku i strat oraz informacji dodatkowych. Fundacja oraz stowarzyszenie powinny posiadać także politykę rachunkowości, która opisywać będzie reguły obowiązujące w tych organizacjach.
Obowiązek prowadzenia księgowości w organizacjach pozarządowych wynika głównie z przepisów. W ustawie o rachunkowości zawarte zostało, że każdy podmiot z osobowością prawną, czyli zarejestrowany w Krajowym Rejestrze Sądowym, a także stowarzyszenia, fundacje oraz kluby sportowe podlegają wymogom ustawy.
Księgowość w fundacji prowadzona może być w formie:
– pełnej,
– uproszczonej,
– w postaci uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów.
ZAPOZNAJ SIĘ Z OFERTĄ DOTYCZĄCĄ KSIĘGOWOŚCI
Komentowanie zamknięte.