Pytanie: Która księgowość jest lepsza – uproszczona czy pełna?
Odpowiedź eksperta: Dylemat, z jakim spotykają się przedsiębiorcy przy zakładaniu przedsiębiorstwa najczęściej dotyczy tego, jakim sposobem ich firma księgować będzie wydatki w przedsiębiorstwie. Zarówno pełna jak i uproszczona metoda ewidencji posiada swoje wady oraz zalety. Wybór optymalnego sposobu rozliczania działalności sprawia problem, ponieważ przedsiębiorcy mają wiele dostępnych rozwiązań oraz czasami nie wiedzą z jakich opcji mogą skorzystać.
Jeżeli u przedsiębiorcy nie powstanie obowiązek lub nie zdecyduje się dobrowolnie na prowadzenie ksiąg rachunkowych, to zobowiązany zostanie do prowadzenia ewidencji operacji gospodarczych w sposób uproszczony. Mała księgowość polega więc na prowadzeniu rozliczeń w oparciu o podatkową księgę przychodów i rozchodów, ewidencję ryczałtu lub kartę podatkową.
Alternatywą metodą księgowania jest pełna księgowość. Jej sposób ewidencji opiera się na prowadzeniu ksiąg handlowych, które pozwalają na wyliczenie zobowiązań podatkowych oraz dają pełny obraz finansów przedsiębiorstwa. Głównym celem ksiąg jest kontrola zdarzeń gospodarczych jakie zachodzą w firmie. Do zaksięgowania każdej transakcji niezbędne jest zastosowanie podwójnego zapisu. W skład pełnej księgowości wchodzą także zadania takie jak ocena stanu aktywów i pasywów, przygotowanie sprawozdań finansowych, szacowanie wyniku finansowego oraz gromadzenie dowodów księgowych. Główną zaletą pełnej księgowości jest fakt, że przedsiębiorca otrzymuje pełny i dokładny obraz finansowy przedsiębiorstwa. Uproszczona księgowość z kolei stanowi dużą oszczędność oraz możliwość skorzystania z dedykowanych programów do księgowości.
ZAPOZNAJ SIĘ Z OFERTĄ DOTYCZĄCĄ KSIĘGOWOŚCI
Komentowanie zamknięte.