Pytanie do eksperta: Od kilku lat wraz z dwoma wspólnikami prowadzimy spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. Od dłuższego czasu nasza firma nie przynosi zysków, dlatego chcemy ją zamknąć. W jaki sposób należy przeprowadzić jej likwidację?
Odpowiedź eksperta: Proces likwidacji spółki z ograniczoną odpowiedzialnością rozpoczyna uchwała zgromadzenia wspólników, które powinna ustanowić likwidatorów oraz określić sposób reprezentowania spółki podczas likwidacji. Od tego momentu do nazwy spółki dołącza się zapisek “w likwidacji”.
Likwidator w pierwszej kolejności powinien ogłosić informację o otwarciu likwidacji oraz wezwać wierzycieli do zgłaszania swoich wierzytelności. Ogłoszenie publikowane jest w Monitorze Sądowym i Gospodarczym. Likwidator powinien również zakończyć interesy spółki, ściągnąć wierzytelności, wypełnić zobowiązania i upłynnić majątek. Nowe interesy można podejmować wyłącznie jeżeli jest to konieczne do zakończenia spraw w toku. Na sam koniec należy sporządzić sprawozdanie likwidacyjne zawierające informacje dotyczące daty zgłaszania wierzytelności oraz zaspokojenia bądź zabezpieczenia znanych spółce wierzycieli.
Zakończenie likwidacji spółki z o.o. należy zgłosić do Urzędu Skarbowego, składając formularz VAT-Z oraz sprawozdanie likwidacyjne. W przypadku, gdy spółka była płatnikiem składek ZUS, do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych należy złożyć formularz ZUS ZWPA.
W razie wystąpienia niewypłacalności spółki, likwidator ma obowiązek złożyć wniosek o ogłoszenie jej upadłości. W przeciwnym razie ponosi odpowiedzialność za szkodę wyrządzoną zaniechaniem. Jego odpowiedzialność jest taka sama jak członka Zarządu.
ZAPOZNAJ SIĘ Z OFERTĄ DOTYCZĄCĄ KSIĘGOWOŚCI
Komentowanie zamknięte.