Pytanie do eksperta: Jak przebiega proces zawieszenia działalności spółki?
Odpowiedź eksperta: Procedura zawieszenia działalności spółki na pozór może wydawać się prosta i wydawać by się mogło, że nie ma w niej nic skomplikowanego. Jak jednak się okazuje, również w tym przypadku zawiłe i skomplikowane przepisy prawne, które obowiązują w Polsce, nie ułatwiają życia przedsiębiorcom. Aby zawiesić działalność nasza firma nie może zatrudniać żadnych pracowników w dniu składania wniosku. Konieczne jest zatem ich wcześniejsze wyrejestrowanie.
Przede wszystkim zawieszenie działalności sp wiążę się z koniecznością złożenia wnioski CEIDG-1 z prośbą o wpis informacji o zawieszeniu działalności. Wniosek ten może zostać złożony osobiście w Urzędzie Gminy, przez pełnomocnika, listem, bądź elektronicznie.
Ważne jest to, iż przedsiębiorca w trakcie, kiedy jego firma jest w zawieszeniu nie może wykonywać działalności gospodarczej, jak również z tego właśnie tytułu osiągać przychody. Prócz tego zabronione jest wykonywanie na podstawie np. umowy zlecenia, bądź umowy o dzieło usług, które wchodzą w zakres usług firmy zawieszonej. Dodatkowo przedsiębiorca nie posiada prawa do dokonywania odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych.
Warto jednak pamiętać, iż w przypadku zawieszenia działalności gospodarczej, podatnicy nie są zobowiązani do składania deklaracji VAT-7/VAT-7K za okresy rozliczeniowe, których dotyczy zawieszenie. Jeśli jednak w trakcie zawieszenia spółki podatnik osiąga przychody (przykładowo ze sprzedaży środków trwałych), a w okresie zawieszenia powstaje obowiązek podatkowy, musi zostać złożona deklaracja VAT.
Jeśli masz pytania, bądź wątpliwości na temat zawieszenia spółki z o.o. – zapraszamy do kontaktu!
ZAPOZNAJ SIĘ Z OFERTĄ DOTYCZĄCĄ KSIĘGOWOŚCI
Komentowanie zamknięte.