Pytanie do eksperta: Z jakimi dokumentami związana jest obsługa kadrowo-płacowa?
Odpowiedź eksperta: Do podstawowych obowiązków związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej należy prowadzenie i przechowywanie dokumentacji kadrowo-płacowej. Na dokumentację tą składają się wszelkie akta, które związane są z zatrudnieniem oraz biegiem pracy pracowników.
Dokumenty kadrowo-płacowymi dzielimy na:
1) Akty decyzyjne- dokumenty określające fundamentalne reguły ustalania należności, które są wymagane w danym miejscu pracy. Stanowią je również akty normatywne, prawo pracy, prawo cywilne, orzeczenia sądowe, uchwały, zarządzenia, ekspertyzy, korespondencja płacowa itd.
2) Okresową dokumentację obliczeniową i pomocniczą- akta będące głównym filarem podczas tworzenia listy płac za konkretny miesiąc. Są to listy obecności, zestawienia godzinowe pracy, dokumenty, które potwierdzają realizację zadań, imienne karty pracy, zwolnienia lekarskie itd.
3) Listę płac- sporządzana raz w miesiącu na podstawie powyższych dokumentów w celu określenia wysokości pensji. Musi ona zawierać nazwę pracodawcy, numerację stron, miesiąc którego dotyczy, datę jej sporządzenia oraz odpis osoby, która ją opracowała.
4) Imienne karty wynagrodzeń: indywidualne akta każdego pracownika, zawierające dane odnośnie wypłacanego mu wynagrodzenia oraz innych świadczeń. Pozwala ona skontrolować, czy pracownik oby na pewno uzyskał wszystkie należne mu powinności.
5) Kartę przychodów: rozróżniamy jej dwa rodzaje, kartę przychodów do celów podatkowych oraz ubezpieczeniowych. Powinny zawierać najważniejsze dane tzn. imię i nazwisko pracownika, numer NIP, PESEL, miesiąc w którym została wydana wypłata, suma przychodów brutto itd.
Nasza firma oferuje obsługę kadrową w Krakowie. Zapewniamy profesjonalną opiekę nad firmową dokumentację.
Komentowanie zamknięte.