Pytanie do eksperta: Co zrobić, aby otrzymać od byłego pracodawcy świadectwo pracy?
Odpowiedź eksperta: Świadectwo pracy to dokument, który pracodawca wręcza pracownikowi w przypadku rozwiązania lub wygaśnięcia umowy o pracę. Świadectwo stanowi pewnego rodzaju oświadczenie, w którym zawarte informacje dotyczą okresu zatrudnienia pracownika, jego wymiar etatu oraz zajmowanego stanowiska, trybu rozwiązania albo okoliczności wygaśnięcia stosunku pracy, a także inne, niezbędne dane do ustalenia uprawnień pracowniczych.
Pracodawca wystawia świadectwo pracy w ostatnim dniu trwania umowy i może je wręczyć bezpośrednio albo osobie upoważnionej na piśmie. W niektórych przypadkach jednak okazać się może, że świadectwo na piśmie nie jest dobrym rozwiązaniem. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej chce w tym celu ułatwić osobom z dysfunkcją wzroku odczytywanie informacji zawartych w świadectwie pracy. Zgodnie z projektem nowelizacji rozporządzenia w sprawie świadectwa pracy każda strona świadectwa zostanie wyposażona w stały fotokod – tak zwany kod QR. Nowy dokument zawierać będzie fotokod, który obejmować będzie najważniejsze informacje o dokumencie. Osoby, które używają odpowiednio zaprogramowanych urządzeń przenośnych będą miały możliwość bez ponoszenia kosztów skanować i odczytywać fotokody. Rozwiązanie to umożliwi zarówno pracownikowi, jak i osobie sporządzającej większe możliwości. Podczas składania dokumentów dla nowego pracodawcy osoba z dysfunkcją będzie miała pewność co do kompletności dokumentu, ponieważ możliwe będzie jego zidentyfikowanie.
Projekt nowelizacji w sprawie świadectwa pracy może znacznie pomóc osobom z dysfunkcją wzroku odczytywanie informacji, jakie zawarte zostały w dokumencie oraz możliwości sprostowania świadectwa, jeżeli informację w nim zawarte będą nieprawdziwe, błędne lub w jakikolwiek inny sposób naruszać będą obowiązujące prawo.
ZAPOZNAJ SIĘ Z OFERTĄ DOTYCZĄCĄ KSIĘGOWOŚCI
Komentowanie zamknięte.