Pytanie do eksperta: W jaki sposób należy prowadzić Księgę Przychodów i Rozchodów?
Odpowiedź eksperta: Podatkowa księga przychodów i rozchodów to forma uproszczonej księgowości, która prowadzona jest między innymi przez osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą oraz spółki cywilne, jawne i partnerskie, których właścicielami są osoby fizyczne w sytuacji kiedy wygenerowane przez nie przychody netto ze sprzedaży nie przekroczyły równowartości 1,2 mln euro. Przekroczenie progu dochodów spowoduje konieczność prowadzenia przez przedsiębiorcę pełnej księgowości.
Nadrzędnym celem prowadzenia księgi jest dokonywanie ewidencji wszystkich przychodów, zakupów towarów oraz materiałów, kosztów pobocznych oraz wydatków w postaci wynagrodzeń i innych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej. Poprzez ewidencjonowanie kategorii przychodów oraz rozchodów przedsiębiorca ma możliwość dokonania rozliczenia z tytułu należnego podatku dochodowego. Konstrukcja księgi została określona w załączniku Ministra Finansów i zawiera 16 kolumn, które ułożona są w ściśle określonej kolejności.
Przedsiębiorca ma możliwość prowadzenia księgi w wersji papierowej a także z pomocą odpowiedniego programu księgowego. Korzystanie z programu księgowego znacznie ułatwia wykonywanie przez przedsiębiorcę wszystkich niezbędnych czynności.
Wpisy, które ewidencjonowane są w księdze powinny być wyrażone w języku oraz walucie polskiej. Każda operacja musi mieć podstawę w rzetelnych oraz prawidłowych dowodach księgowych takich jak faktury, rachunki, dokumenty celne, które zaopatrzone są w datę dokonania operacji. Wpisy przedsiębiorca zobowiązany jest prowadzić w sposób czytelny, staranny oraz trwały. Zapisy dokonuje się w porządku chronologicznym, raz dziennie po zakończeniu dnia nie później jednak niż do 20 dnia każdego miesiąca za miesiąc poprzedni. Przychody należy ujmować w dacie uznanej za moment powstania przychodu z kolei koszty w różnych datach w zależności od ich rodzaju.
Prowadzoną księgę przychodów i rozchodów przedsiębiorca powinien przechowywać w miejscu wykonywania działalności, w siedzibie firmy lub w biurze rachunkowym, z którego usług korzysta.
Komentowanie zamknięte.