Pytanie do eksperta: Jak wygląda obsługa kadrowo-płacowa firm?
Odpowiedź eksperta: Obsługa kadrowo-płacowa jest ważnym elementem w procesie prowadzenia biznesu, kiedy przedsiębiorca zaczyna korzystać z pracy innych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych lub umów o pracę. Zakres usług kadrowych oraz płacowych jest różny w zależności od tego: ilu pracowników jest zatrudnionych w firmie, jakiego typu dokumentację należy sporządzać, czy w firmie zatrudnione są osoby niepełnosprawne i tak dalej.
Pierwszą podstawową rzeczą jest stworzenie i prowadzenie bazy danych osobowych pracowników czy to komputerowo, czy odręcznie, ważne, by zgodnie z obowiązującymi przepisami. Informacje te powinny być na bieżąco aktualizowane i poufne. Kolejną sprawą jest założenie teczek osobowych pracowników czy kart urlopowych, sporządzenie świadectw pracy dla pracowników, zaświadczeń o zatrudnieniu i wynagrodzeniu. Obsługa kadrowo-płacowa firm wiąże się także z rejestracją i kontrolą innych nieobecności niż urlop (np. zwolnień lekarskich), naliczaniem i pobieraniem składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne każdego pracownika, sporządzeniem i przesyłaniem do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i Urzędu Skarbowego odpowiednich deklaracji miesięcznych, sporządzaniem listy płac, przelewaniem wynagrodzeń dla pracowników, sporządzaniem przelewów bankowych na rzecz urzędów czy monitorowaniem terminów badań okresowych i szkoleń z zakresu BHP.
Wymienione czynności w zakresie obsługi kadrowo-płacowej nie są kompletne, ponieważ istnieje jeszcze masa zagadnień, które pracodawca nie musi samodzielnie wykonywać, lecz z pomocą biura rachunkowego. Zlecenie obsługi kadr i płac jest znacznie korzystniejszym rozwiązaniem niż samodzielne zajmowanie się tymi sprawami dlatego, że pracownicy biura znają obowiązujące, ulegające częstym zmianom przepisy, które pracodawca może pominąć lub na których śledzenie może nie mieć czasu.
Komentowanie zamknięte.