Pytanie do eksperta: Na czym polega prowadzenie tzw. małej księgowości?
Odpowiedź eksperta: Przedsiębiorca przy zakładaniu firmy spotyka się z pytaniem jaką formę księgowości wybiera. Zależnie od rodzaju formy prawnej działalności dostosować można do niej sposób w jaki ewidencjonowane będą finanse w firmie.
Mała księgowość to forma księgowości uproszczonej oparta na Księdze Przychodów i Rozchodów, którą mają obowiązek prowadzić mikro i mali przedsiębiorcy. Ze względu na jej charakter opiera się ona na prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów lub ewidencji przychodów zryczałtowanego podatku dochodowego oraz rejestrów VAT.
Podmioty prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą i osoby fizyczne w formie spółek cywilnych mogą skorzystać z tej opcji ewidencji finansowej.
Rozliczyć działalność na zasadach małej księgowości można na kilka sposobów. Pierwszym z nich jest karta podatkowa. Polega na odprowadzaniu co miesiąc stałej, odgórnie ustalonej kwoty podatku. Kolejnym wyjściem jest ryczałt ewidencjonowany, który obejmuje przychody bez uwzględnienia jakichkolwiek kosztów.
Ostatnią i najczęściej wybieraną metodą rozliczania jest Księga Przychodów i Rozchodów.
ZAPOZNAJ SIĘ Z OFERTĄ DOTYCZĄCĄ KSIĘGOWOŚCI