Pytanie do eksperta: Na czym polega proces aktualizacji wpisów w Krajowym Rejestrze Sądowym?
Odpowiedź eksperta: Wszelkie istotne zmiany w strukturze organizacyjnej spółki np. zmiana siedziby, składu zarządu, kodów PKD powinny być z zachowaniem odpowiednich terminów zgłoszone w KRS, gdyż podane w Sądzie dane muszą być zawsze prawdziwe i aktualne.
Wniosek z aktualizowanymi zmianami można stworzyć w systemie teleinformatycznym, jeśli spółka zakładana była przez Internet stosując szablonową umowę oraz gdy w tej umowie nie nastąpiły żadne zmiany wprowadzane drogą notarialną. Wniosek ten można wypełnić również za pośrednictwem Portalu Rejestrów Sądowych, jeśli umowa spółki bądź akt zawierały niestandardowe zapisy i były tworzone u Notariusza. Aktualnie wnioski ze zmianami do Krajowego Rejestry Sądowego można składać wyłącznie w formie elektronicznej – takie zmiany wprowadziła cyfryzacja KRS.
Po sporządzeniu wniosku, który zawiera wszelkie aktualizowane dane należy dołączyć do niego w formie e-załączników dokumenty, które potwierdzają iż wskazane zmiany nastąpiły w spółce np. uchwałę wspólników. Kolejnym etapem jest wysłanie wniosku oraz uiszczenie niezbędnej opłaty za dokonanie zmian i ogłoszenie ich w MSiG – można ją zrobić od razu poprzez przelew z karty płatniczej lub blik.
Sąd rozpatruje sprawy złożone przez S24 w ciągu ok. 1 dnia, natomiast przez PRS w ciągu ok. 1 tygodnia. W razie zastrzeżeń lub błędów we wniosku bądź brakujących dokumentów dodatkowych Sąd wezwie do poprawy czy uzupełnienia wyznaczając konkretny termin.
ZAPOZNAJ SIĘ Z OFERTĄ DOTYCZĄCA AKTUALIZACJI W KRS