Pytanie do eksperta: Jak zlikwidować spółkę z o.o.?
Odpowiedź eksperta:Funkcjonowanie spółki z o.o. określone jest przepisami zawartymi w Kodeksie Spółek Handlowych. W kodeksie tym zawarte są również przepisy dotyczące likwidacji działalności w tej formie. Przedsiębiorca, który zamierza zakończyć działalność spółki z ograniczoną odpowiedzialnością musi przejść przez proces likwidacji. Obowiązek ten jest określony w ustawie, po to, by chronić wierzycieli spółki.
Likwidacja spółki z o.o. powinna rozpocząć się podjęciem przez wspólników uchwały o rozwiązaniu spółki. Uchwałę umieszcza się w protokole, który sporządzany jest przez notariusza. W uchwale powołuje się likwidatora lub likwidatorów spółki, którymi zazwyczaj zostają członkowie zarządu spółki. Protokół należy złożyć do Krajowego Rejestru Sądowego, jako załącznik do wniosku o zmianę wpisu. Wraz z wnioskiem należy złożyć dowody dokonania opłaty sądowej oraz opłaty za ogłoszenie w Monitorze Sądowym i Gospodarczym.
Podział majątku spółki z ograniczoną odpowiedzialnością może mieć miejsce nie wcześniej niż po upływie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia w MSiG o otwarciu likwidacji spółki oraz wezwaniu wierzycieli do zgłaszania wierzytelności. Ostateczny podział majątku spółki z o.o. powinien zostać poprzedzony sporządzeniem przez likwidatorów sprawozdania finansowego na dzień poprzedzający podział majątku pomiędzy wspólników.
Na likwidatorach spółki z ograniczoną odpowiedzialnością spoczywa obowiązek zabezpieczenia sposobu przechowywania ksiąg i dokumentów spółki oraz zrealizowanie tzw. czynności polikwidacyjnych.
Komentowanie zamknięte.