Pytanie do eksperta: Jak wygląda współpraca z biurem księgowym?
Odpowiedź eksperta:Często zdarza się, że przedsiębiorcy bez względu na to, czy są to osoby fizyczne prowadzące indywidualną działalność gospodarczą, czy duże spółki kapitałowe, powierzają księgowość zewnętrznym firmom – biurom rachunkowym.
Biura rachunkowe dokonują konkretnego rozpoznania potrzeb i tworzą na tej podstawie indywidualne oferty na świadczone usługi. Po tym procesie następuje podpisanie umowy. Podpisując umowę z biurem przedsiębiorca musi dokładnie określić warunki współpracy, aby nie było wątpliwości na przykład co do zakresu obowiązków biura czy odpowiedzialności za ewentualne błędy w rozliczeniach.
Po uzyskaniu danych na firmy pracownicy biura rachunkowego sporządzają odpowiednią dokumentację księgową oraz kadrowo-płacową, jeśli w firmie zatrudnieni są pracownicy. Niezbędną dokumentację firmy przekazują biuru rachunkowemu e-mailowo, w siedzibie biura lub także telefonicznie. Klient zobowiązany jest do dostarczania dokumentów za każdy poprzedni miesiąc, aby możliwe było sporządzenie na tej podstawie ewidencji oraz deklaracji podatkowych.
Zwykle dokumenty dostarczane są na początku każdego miesiąca. Biuro wypełnia potrzebną dokumentację i jeśli zajmuje się w imieniu klienta kontaktami z urzędami – przesyła deklaracje podatkowe do właściwego Urzędu Skarbowego i Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Następnie powiadamia klienta o wynikach finansowych, nierzadko doradzając w kwestiach finansowych, księgowych i podatkowych.
Na życzenie klienta biuro rachunkowe może także reprezentować podczas kontroli przed Urzędem Skarbowym czy ZUS-em.
Komentowanie zamknięte.