Pytanie do eksperta: Na czym polega prowadzenie małej księgowości?
Odpowiedź eksperta: Mała księgowość to inaczej księgowość uproszczona. Polega ona głównie na prowadzeniu:
– ewidencji przychodów, w momencie opodatkowania ryczałtem o przychodów ewidencjonowanych.
– księgi przychodów i rozchodów podczas opodatkowania według skali podatkowej lub podatku liniowego.
Obie ewidencje stanowią podstawę do rozliczeń z Urzędem Skarbowym. W zależności od przepisów, przedsiębiorcy mogą być zobligowani do prowadzenia:
– ewidencji wyposażenia;
– ewidencji środków trwałych;
– ewidencji przebiegu pojazdu (dla celów VAT lub PIT);
Prowadzenie małej księgowości zobowiązuje przedsiębiorcę do posiadania rejestru zakupu i sprzedaży VAT, w momencie, gdy jest on czynnym podatnikiem VAT.
Następnym elementem księgowości małych firm są składki ZUS. W momencie, gdy przedsiębiorca nie zatrudnia pracowników, na opłacanie składek ma czas do 10 dnia każdego miesiąca (za miesiąc poprzedni). Jeżeli zatrudnia pracowników, czas wydłuża się wówczas do 15 dnia.
Wiele osób prowadzących małą księgowość robi to samodzielnie. W takim wypadku dobrym rozwiązaniem jest szereg różnych programów internetowych, ułatwiających realizację tego zadania.
W celu zdobycia większej liczby informacji dotyczącej prowadzenia małej księgowości, zachęcamy do kontaktu z naszymi specjalistami. Przedstawią oni Państwu szczegóły oraz odpowiedzą na wszelkie pytania na temat uproszczonej księgowości.
Komentowanie zamknięte.