Pytanie do eksperta: Niedawno założyłem firmę. Dotychczas sam wykonywałem pracę, jednak zdecydowałem się zatrudnić do pomocy pracownika. Chciałbym zatrudnić go na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony. Jakie dane powinny się znaleźć na takim dokumencie?
Odpowiedź eksperta: Treść jaka powinna znaleźć się w umowie o pracę została uregulowana w Kodeksie Pracy, który wymienia i opisuje jej obligatoryjne elementy. Należą do nich:
1. Strony umowy
Stronami są pracownik i pracodawca. Pracownik może być tylko i wyłącznie osobą fizyczną z kolei pracodawcą może być również jednostką organizacyjną.
2. Rodzaj wykonywanej pracy
Konieczne jest wskazania zawodu, stanowiska pracy oraz zakresu czynności, jakie będzie wykonywał pracownik. Rodzaj wykonywanej pracy powinien być adekwatny do kwalifikacji pracownika, a powierzenie mu innych zadań jest niedopuszczalne.
3. Rodzaj umowy o pracę
Tutaj należy określić czy umowa zawierana jest na czas określony czy też nie określony, zastępstwo bądź okres próbny.
4. Miejsce wykonywania pracy
Jest to miejsce, w którym pracownik będzie wykonywał swoje zadania i obowiązki, wynikające ze stosunku pracy.
5. Termin rozpoczęcia pracy
W umowie należy określić dzień, w którym pracownik rozpocznie wykonywanie pracy. Jeżeli zapomniano o tym elemencie, wówczas terminem tym jest dzień zawarcia umowy.
6. Wymiar czasu pracy
To czas, w którym pracownik jest do dyspozycji pracodawcy w zakładzie pracy lub innym miejscu, w którym ją wykonuje. Tutaj także należy zaznaczyć na jaką część etatu pracownik będzie zatrudniony.
7. Wynagrodzenie za pracę
Wynagrodzenie nie musi być ściśle określone. Z kontraktu musi wynikać wyłącznie zobowiązanie pracodawcy do regulowania pensji pracownikowi w zamian za wykonaną przez niego pracę.
ZAPOZNAJ SIĘ Z OFERTĄ DOTYCZĄCĄ KSIĘGOWOŚCI
Komentowanie zamknięte.